Adaptace dětí v MŠ

Milí rodiče,

nástup Vašeho dítěte do mateřské školy je důležitým krokem – pro něj i pro Vás. Naším posláním je podpořit děti v navazování vztahů s vrstevníky, rozvíjet jejich schopnost spolupracovat a posilovat prosociální cítění. Naším cílem je co nejvíce usnadnit adaptaci na nové prostředí jak dětem, tak Vám, rodičům.

Adaptace znamená přizpůsobení se novému sociálnímu prostředí. Děti se učí fungovat v kolektivu, kde je třeba přijmout určitá pravidla a nalézt své místo mezi ostatními.

S čím se dítě při nástupu do MŠ vyrovnává:

  1. Odloučení od rodičů.
  2. Navazování vztahu s novou dospělou osobou – učitelkou.
  3. Přijetí učitelky jako autority a adaptace na jiný styl vedení než doma.
  4. Navazování vztahů s ostatními dětmi.
  5. Osvojení si norem a hodnot dětské skupiny, hledání vlastní role ve skupině, učení se řešení konfliktů.
  6. Přijetí nových pravidel a omezení.
  7. Zapojení do společných činností.
  8. Orientace v novém prostředí – kde jsou hračky, místo na oblékání, mytí, stolování, spaní apod.
  9. Přizpůsobení se dennímu režimu a rytmu školky.
  10. Stravování – pravidelné, společné stolování, nové chutě.
  11. Zvládání sebeobsluhy a schopnost požádat o pomoc.
  12. Očekávání ze strany rodičů, učitelů a dalších dospělých ve školce.

Jak poznáme, že se dítě dobře adaptovalo?

  1. Aktivně se zapojuje do dění a má kamarády.
  2. Umí si hrát s ostatními, domluvit se a komunikovat.
  3. Do školky chodí rádo a cítí se tam dobře.
  4. Vyjadřuje své potřeby, přichází s nápady, řeší problémy, hraje si samostatně.
  5. Respektuje denní režim a skupinová pravidla.
  6. Umí se bez větších potíží rozloučit s rodiči.
  7. Zná jména učitelek a nebojí se na ně obrátit.

Úspěšná adaptace potřebuje čas – buďte trpěliví a shovívaví nejen k dětem, ale i k sobě. Každé dítě je jiné a má své tempo. Naší snahou je vytvořit prostředí, kde se bude cítit bezpečně, přijímané a spokojené.